The Renaissance Art
Assalammualaikum and hai guyss...how are u ?? good... syukur alhamdulilah.. :)
Hari ini thia nak share sedikit info tentang ....
Hari ini thia nak share sedikit info tentang ....
The Renaissance Art
dalam bahasa melayunya....
Suatu kebangkitan seni
....................................................................................................
Dikenali sebagai Renaissance, tempoh itu sejurus selepas Zaman Pertengahan di Eropah menyaksikan kebangkitan semula minat yang besar dalam pembelajaran klasik dan nilai-nilai kuno Yunani dan Rom. Terhadap latar belakang kestabilan politik dan kesejahteraan yang semakin meningkat, perkembangan teknologi baru termasuk akhbar percetakan, sistem baru astronomi dan penemuan dan penerokaan benua baru-disertai dengan pembukaan falsafah, kesusasteraan dan seni. Gaya lukisan, patung dan seni hiasan yang dikenal pasti dengan Renaissance muncul di Itali pada akhir abad ke-14; ia mencapai kemuncaknya pada abad ke-15 dan awal abad ke-16, dalam kerja-kerja tuan-tuan Itali seperti Leonardo da Vinci, Michelangelo dan Raphael. Selain ekspresi tradisi Greco-Roman klasik, seni Renaissance berusaha untuk menangkap pengalaman individu dan keindahan dan misteri dunia semula jadi.
Asal-usul seni Renaissance dapat dikesan ke Itali pada abad ke-13 dan awal abad ke-14. Semasa tempoh yang dipanggil "proto-Renaissance" (1280-1400), para ulama dan ahli-ahli sihir Itali menyaksikan diri mereka sebagai reaksi kepada cita-cita dan pencapaian budaya Rom klasik. Penulis seperti Petrarch (1304-1374) dan Giovanni Boccaccio (1313-1375) memandang ke Yunani dan Rom purba dan berusaha untuk menghidupkan semula bahasa, nilai dan tradisi intelektual budaya tersebut selepas tempoh genangan lama yang telah mengikuti kejatuhan Empayar Roma pada abad keenam.
Pelukis Florentine Giotto (1267? -1337), artis paling terkenal dalam proto-Renaissance, membuat kemajuan besar dalam teknik mewakili tubuh manusia secara realistik. Dinding lukisannya dikatakan mempunyai katedral yang dihiasi di Assisi, Rom, Padua, Florence dan Naples, walaupun terdapat kesukaran untuk mengaitkan kerja-kerja sedemikian dengan pasti.
Karya terkenal "The Renaissance Art"

1. Sacred and Profane Love
Sacred and Profane Love (Bahasa Itali: Amor Sacro e Amor Profano) adalah lukisan minyak oleh Titian, mungkin dilukis pada tahun 1514, awal kariernya. Lukisan itu dianggap telah ditugaskan oleh Niccolò Aurelio, setiausaha kepada Majlis Sepuluh Venesia, yang diletakkan di atas sarkofagus atau mata air, untuk merayakan perkahwinannya dengan seorang janda muda, Laura Bagarotto. Ia mungkin menggambarkan seorang tokoh yang mewakili pengantin berpakaian putih, duduk di samping Cupid dan disertai oleh dewi Venus.
Tajuk lukisan itu mula-mula direkodkan pada tahun 1693, apabila ia disenaraikan dalam inventori sebagai Amor Divino e Amor Profano (cinta ilahi dan cinta Profane), dan mungkin tidak mewakili konsep asal sama sekali. Walaupun "banyak dakwat telah ditumpahkan oleh ahli sejarah seni yang cuba menguraikan ikonografi lukisan", dan beberapa ukuran kesepakatan telah dicapai, aspek asas makna yang dimaksudkan dalam lukisan, termasuk identiti tokoh pusat, terus dipertikaikan.
2. Piero della Francesca
Piero della Francesca (pengucapan bahasa Italia: [pjɛːro della frantʃeska] Tentang suara ini mendengar (bantuan · info); 1415 [1] - 12 Oktober 1492) adalah pelukis Italia Renaissance Awal. Seperti yang disaksikan oleh Giorgio Vasari dalam Kehidupannya Pelukis, Pengukir, dan Arkitek Paling Cemerlang, kepada sezamannya ia juga dikenali sebagai ahli matematik dan geometri. Hari ini Piero della Francesca dihargai kerana seninya. Lukisannya dicirikan oleh humanisme yang tenang, penggunaan bentuk geometri dan perspektifnya. Kerja yang paling terkenal ialah kitaran lukisan dinding Sejarah Salib Benar di gereja San Francesco di bandar Tuscan Arezzo.

3. The Baptism of Christ
Adalah lukisan oleh master Renaissance Itali Piero della Francesca, selesai sekitar 1448-50. Ia ditempatkan di Galeri Nasional, London.
Panel itu telah ditugaskan mungkin kira-kira 1440 oleh Biara Camaldolin Sansepolcro di Tuscany, yang pada asalnya merupakan sebahagian daripada triptych. Kencan awalnya untuk kerjaya awal Piero della Francesca dibuktikan dengan hubungan yang kuat dengan "lukisan ringan" tuannya, Domenico Veneziano.Ia menggambarkan Kristus dibaptiskan oleh John, kepalanya disambut oleh seekor burung merpati yang mewakili Roh Kudus. Kristus, tangan John, burung dan mangkuk membentuk paksi yang membagi lukisan dalam dua bahagian simetris. Pembahagian kedua dicipta oleh pokok di sebelah kiri, yang membahagikannya mengikut nisbah emas.
Di belakang John, seorang lelaki dalam seluar putih, kakinya sudah berada di dalam air, sedang berjuang untuk keluar dari baju bawahnya. Tiga malaikat di sebelah kiri memakai pakaian yang berbeza dan, dalam istirahat dari ikonografi tradisional, tidak menyokong pakaian Kristus, tetapi memegang tangan masing-masing, dengan cara yang sama. Ini boleh menjadi kiasan kepada Majlis kontemporari Florence (1431-45), yang matlamatnya adalah penyatuan Jemaat-jemaat Barat dan Timur. Bishop dan ahli teologi Camaldolese, Saint Ambrose Traversari (+1439), yang pernah menjadi Ketua Umum jemaah Camaladolese, menjadi penyokong kuat kesatuan itu. Simbolisme semacam itu juga dicadangkan oleh kehadiran, di belakang ahli baru di sebelah kanan, tokoh yang berpakaian dalam gaya oriental.Piero della Francesca terkenal pada zamannya sebagai kuasa pada perspektif dan geometri: perhatiannya kepada tema itu ditunjukkan oleh lengan dan kaki John, yang membentuk dua sudut saiz yang sama.
...................................................................................................................................................................
#nowIknow
...................................................................................................................................................................
:)
Ulasan
Catat Ulasan